Jak i gdzie korzystać z nocnej i świątecznej opieki medycznej podczas epidemi koronawirusa.
W razie nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia pacjenci mogą skorzystać z kilku form pomocy.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Podczas dni wolnych od pracy pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz w dni wolne od pracy przez całą dobę. Wykaz dyżurujących gabinetów można znaleźć na stronie:
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w pierwszej kolejności udzielają teleporad. Podczas teleporady lekarz wyda zalecenia dotyczące terapii, a także w razie potrzeby może wystawić e-zwolnienie oraz e-receptę. Jeżeli lekarz w trakcie telefonicznego wywiadu potwierdzi konieczność osobistej wizyty – taka wizyta się odbywa.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W razie zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe. Ich lista znajduje się na stronie http://www.nfz-kielce.pl/aktualnosci-dla-pacjentow/na-ratunek-nocna-i-swiateczna-opieka-zdrowotna-sor-izby-przyjec-pomoc-stomatologiczna-pomoc-specjalistyczna/
WAŻNE! Pacjenci, którzy podejrzewają, że ich zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem, powinni skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną lub specjalnie przygotowanym szpitalem jednoimiennym bądź inną placówką z oddziałem zakaźnym. Dane teleadresowe tych placówek można znaleźć na stronie https://pacjent.gov.pl/podejrzewasz-ze-masz-koronawirusa
Pogotowie ratunkowe
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można też skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
WAŻNE! Jeśli chory podejrzewa, że jego zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miał kontakt z osobą zakażoną, powinien koniecznie poinformować o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.
Telefoniczna Informacja Pacjenta
Przez cały okres długiego weekendu do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem, a także w razie potrzeby skorzystać ze wsparcia psychologicznego. Ta szczególna forma pomocy skierowana jest do osób w kryzysie emocjonalnym, które źle znoszą odosobnienie, odczuwają stres lub lęk wywołany zagrożeniem koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer – (+48) 22 125 66 00.
Teleporady online
Osoby które:
mogą skorzystać z teleporady online. Dzięki platformie uruchomionej przez MZ pacjent w łatwy i szybki sposób może nawiązać kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medyczny. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.