NFZ bliżej pacjenta”- jak się wstecznie ubezpieczyć
Jak i do kiedy można dokonać wstecznego ubezpieczenia? Czy Fundusz faktycznie anuluje długi pacjentów? Kiedy i gdzie powinno się zgłosić do ubezpieczenia niepracujących członków rodziny? – to niektóre z pytań, jakie zadawali konsultantom z NFZ, ZUS i KRUS kielczanie, którzy skorzystali z sobotniego Dnia Otwartego Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu pod hasłem „NFZ bliżej pacjenta-sprawdź swoje ubezpieczenie”.
Naszą siedzibę odwiedziło blisko 200 osób. Pytania, z jakimi zgłaszali się do nas pacjenci dotyczyły zarówno ubezpieczenia członków rodzin, studentów, jak i osób pobierających świadczenie rehabilitacyjne. Młody człowiek, kielczanin, który studiował w Łodzi miał problemy z ubezpieczeniem za okres trzech miesięcy, kiedy to skończył 26 lat, nie mógł już być zgłoszony do ubezpieczenia przez rodziców. Nie wiedział, że by zrobiła to uczelnia, musi złożyć wniosek. Był przekonany, że ubezpieczenia działa z automatu. W tym okresie akurat realizował recepty na dość drogie leki i teraz grozi mu zwrot refundacji. Część jego problemów udało rozwiązać się na miejscu, część sprawy będzie musiał załatwić w Łodzi. Małżeństwo, które pobiera zasiłek rehabilitacyjny zgłosiło się z problemem potwierdzania wniosku na leczenie sanatoryjne – w systemie eWUŚ wyświetlają się na czerwono. Z kolei pacjent jednego z oddziałów podkieleckiego szpitala pytał o możliwość wstecznego zgłoszenia do ubezpieczenia przez wójta czy burmistrza. Obok pracowników świętokrzyskiego NFZ na pytania odpowiadali także konsultanci z Oddziału Regionalnego KRUS w Kielcach – Małgorzata Szablej i Grzegorz Piwko oraz ZUS Oddział w Kielcach – Jolanta Stachura i Michał Smaga. Wszyscy zainteresowani mogli także zarejestrować swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Jak zwykle podczas Dni Otwartych w świętokrzyskim NFZ nie brakowało zainteresowanych wyrobieniem karty EKUZ, która – przypominamy – jest obecnie ważna przez rok. Jeden z mężczyzn przyszedł nawet z …walizką. Popularnością cieszył się też nasz dyżur specjalisty w dziedzinie leczenia uzdrowiskowego. Pacjenci przychodzili wyrabiać dostęp do ZIP, potwierdzali wnioski na materiały medyczne.