Pacjencie! Rezygnujesz z wizyty lekarskiej? Odwołaj ją – inni chorzy czekają na przyjęcie. Wystarczy zadzwonić do poradni
Około 30 procent pacjentów nie zgłasza się do lekarza na umówioną wizytę. Tylko przez trzy miesiące 2016 roku do świętokrzyskich poradni kardiologicznych nie zgłosiło się 358 pacjentów zapisanych na pierwszorazowe wizyty lekarskie. Podobnie sytuacja przedstawia się w przychodniach ortopedycznych – tu do lekarza nie zgłosiło się 317 osób. Z wizyt u endokrynologa zrezygnowało 240 pacjentów. Podobnie jest w innych zakresach specjalistycznych. Gdyby jeszcze doliczyć pacjentów, którzy zrezygnowali z wizyt kontrolnych, liczby te by się podwoiły. W skali roku liczba chorych nie zgłaszających się na leczenie mimo wyznaczonej daty wizyty idzie w tysiące – w 2015 roku tylko w wymienionych wyżej zakresach i tylko w przypadku wizyt pierwszorazowych na leczenie nie zgłosiło się prawie 4 tysiące chorych! Rezygnacja dotyczy nawet tak spektakularnych zakresów jak onkologia: w minionym roku do poradni onkologicznych nie zgłosiło się niemal 200 osób. Sami specjaliści alarmują: na wizyty nie zgłasza się co trzeci pacjent. Taka sytuacja trwa od lat. Rok temu do wszystkich przychodni kardiologicznych w województwie świętokrzyskim – mimo rejestracji – na wizytę nie przyszło prawie 6 tysięcy osób!
Te dane, to nie tylko wizyty, które się nie odbyły. To przede wszystkim liczba chorych, którzy mogli być przyjęci w poradniach specjalistycznych, ale nie byli, ponieważ rezygnujący pacjenci nie zgłosili w rejestracji, że nie zgłoszą się do przychodni. Dlatego pamiętajmy:
Każda odwołana wizyta, nawet na godzinę przed umówionym terminem pozwoli lekarzowi pomóc innemu pacjentowi i zwróci się nam w przyszłości, gdy sami będziemy potrzebowali pilnej porady.
Wizytę można odwołać telefonicznie lub osobiście. Coraz więcej placówek umożliwia pacjentom także kontakt przez Internet i dzięki sms. Wykaz placówek medycznych z numerami telefonów do rejestracji, jest dostępny na naszej stronie internetowej: www.nfz-kielce.pl